min första praktikplats!

idag fick vi reda på våra första praktikplatser!! spännande!
jag ska praktisera v. 14-18 på mälarsjukhuset avd. 36 infektions- och lungmedecin.
och jag är jätteglad att jag hamnade där ist för inom äldrevården (förlåt alla gamla) och det kommer bli hur intressant som helst med tanke på att de flesta som ligger där kommer in via AKUTEN. :)
det är förhoppningsvis där jag kommer jobba sen, om några år, får se...
är väldigt taggad iaf! skönt att slippa pendla också, tar typ en kvart/tjugo minuter att gå till sjukhuset från mig.
Avdelning 36 är belägen i Altheahuset, plan 1. På avdelningen vårdas både infektions- och lungpatienter. Vi har tillgång till 17 infektionsplatser och 11 lungplatser.

Personalen på avd 36 har två spetskompetenser: infektionssjukdomar och lungmedicin. Inskolningstid inom respektive specialitet är 1 år. Dubbel spetskompetens möjliggör arbetsrotation på avdelningen, vilket underlättar omvårdnadsarbetet.

Omvårdnadsarbetet grundar sig på patientnärmre vård, även kallad för parvård. Detta medför en närmare patientkontakt vilket leder till ett effektivare arbete runt patienten, med patienten i fokus.

Inskrivning av patienter sker dygnet runt, de flesta kommer via akutmottagningen, våra egna infektions- och lungmottagningar eller från Kullbergska sjukhuset och Nyköpings lasarett efter kontakt med läkare.

men innan dess, anatomi- och fysiologitenta, medecinsk mikrobiologi och vårdhygien plus en kurs till (vet inte exakt vilken)... sen så, blir det praktik!
/E

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0